degrootebeentjesnaarpraag.reismee.nl

Keuzes maken

3 mei 2018

Het maken van keuzes beslist in belangrijke mate of je er een succes van maakt of juist een teleurstelling.

Dat begint al met welke kleding hebben we vandaag nodig, blijft het droog of gaat het regenen en hoe hardt regent het dan? De ochtenden beginnen fris met een graad of 5 en later als de zon doorbreekt loopt de temperatuur al snel op naar de 20 graden. Op het moment dat wij vertrekken is de laatste regendruppel gevallen dus de regenkleding achterop en trappen in de korte broek om warm te worden.

Ook een keuze is wat de eindbestemming zal worden. We houden het op Wasungen in Thüringen dat is zo’n 95 kilometer fietsen betekent. Nu moet dit lukken met een redelijk vlakke etappe, goed weer en een routebeschrijving die goed aangegeven is. Compliment voor de schrijvers van het boekje “Fietsen naar Praag”. Maar ook in de route kan je de keuze maken voor alternatieve routes bij bijvoorbeeld hoogwater. Aangezien er geen hoogwater is nemen wij de lager gelegen bospad route. Volgende keuze, neem ik het linker of rechter karrenspoor. Één moment van onoplettendheid en Ria staat tot haar enkel in het water / modder. Even verderop spreken wij de drie Praag gangers en zij vertelde dat zij het bospad hadden gemist en de hoogwater route gereden hadden. Zij moesten minstens 1500 meter klimmen met 10% hellingspercentage. Dat is nog niet zo een ramp, maar boven aan de berg lagen meerdere bomen op de weg die op dat moment geruimd werden.

De keuze om im Wasungen te overnachten was geen succes. De eigenaar van een pension lag in het ziekenhuis en de eigenaar van de Bed & Bike was niet thuis. Dan 8 km verderop in de route hotel geboekt. We hebben vandaag na alle goeie en mindere keuzes toch weer een geslaagde dag gehad met 106 km op de teller.

Laatste opmerking, heel leuk om reacties op ons reisblog te zien, bedankt.