degrootebeentjesnaarpraag.reismee.nl

Stijgende lijn

7 mei 2018
Na de hand gedrukt te hebben van onze vrolijke gebochelde hotel eigenaar zijn we even na 08.00 uur op pad gegaan.
De nodige proviand is ingeslagen. In de routebeschrijving staat aangegeven dat er geen accommodaties zijn tussen Cheb en Marianské Lazné en het beloofd een dag te worden met een stralend blauwe lucht.
Na 20 kilometer fietsen zaten we op de grens Duitsland -Tsjechië.
Tijdens de voorbereiding hebben we bij speciaalzaak De Vakantiefietser in Amsterdam mensen gesproken die deze reis al gedaan hadden. De vrouw vertelde dat zij het zwaarste deel van de reis het grensgebied D - CZ vond. Leuk detail is wel dat zij op een tandem fietsen! We kunnen haar mening delen, het is zwaar. Veel pittige klimmetjes van meer dan één kilometer met 8% stijging.
Tsjechië heeft een prachtig landschap met veel dorpen van een paar 'vervallen' uitziende huizen of boerderijen. Het wegdek is soms, nee niet soms, váák gevaarlijk slecht met gaten en scheuren. We fietsen veel op wegen waar het overige verkeer hard voorbij gaat. Veel minder fietspaden dan in Duitsland.
Niet alleen de hoogtemeters zijn stijgende ook de temperatuur is naarmate de week vordert behoorlijk stijgende. Vandaag boven de 20° Celsius en dat is bij het klimmen iets te veel van het goede. Gelukkig wel veel schaduw van de bomen.
De water voorraad begint op te raken en na 72 kilometer is het wel genoeg voor vandaag. We komen vlak voor Marianské Lazné bij het Schloss Hotel aan. De uitstraling is klassiek met hotelgasten die daar goed inpassen als antieke stukken.
Bij het avondeten worden we bij Duitse gasten aan tafel gezet die het gezellig vonden om over Jan Smit, Volendam, Amsterdam en de Keukenhof te praten.?
Nog 200 kilometer te gaan waarvan de laatste 30 vlak zijn.
Het moet haalbaar zijn om 10 mei in Praag te arriveren.

Ton

Houdt moed!

Henk

200km lijkt voor ons hier in de luie stoel een appeltje/eitje.
Of vergis ik me?
Doe nog even je best dan zullen de contouren van Praag als een warm bad aanvoelen.

Jose

Praag in zicht! Klimmetjes overwonnen.
Wat beleef je veel hè tijdens zo een reis! Geniet ervan en heel veel plezier in Praag!

Marie-Louise

Steeds van die leuke reisverhalen, heel leuk om jullie te volgen op jullie reis. Nog veel plezier de laatste 200 km jullie kunnen het.

Peter Savenije

Leuke verhalen weten jullie toch telkens weer te produceren. Ik ben benieuwd naar de plot. Of wordt het een doortrapte cliffhanger van een nieuw fietsavonturenvervolg? Nog een klein stukkie naar Praag. Succes.