degrootebeentjesnaarpraag.reismee.nl

Weinig geklommen

16 mei 2018
De regen komt zachtjes naar beneden als de wekker gaat. Dat komt overeen met het weerbericht op de mobiel, regen kans 100%. Zal het zo een dag worden? Alle regenkleding aangetrokken en om 08.45 is de Tour de Praag weer van start gegaan. Met nog maar 4,5 km op de teller wordt het droog en te warm in het regenpak. Verkleden dus. Een lastige bijkomstigheid is dat de kaartleeshouder op mijn stuur niet meer waterdicht is en de plattegrond nu in mijn tas zit. Tijdens de voorbereiding heb ik voor Ria alle belangrijke plaatsnamen op haar stuurtas houder uitgeprint. De Limes route volgen we al enkele dagen aan de hand van deze plaatsnamen en dat werkt uitstekend.
De laatste klimmen in onze reis moeten we vandaag maken. Volgens de beschrijving krijgen we de "Taufels Mauer" voor onze wielen. Naarmate de rit vordert vraagt Ria zich steeds vaker af wanneer die Duivelse Muur komt. En terecht want wat blijkt, we hebben een vlakke route gereden en de Muur vermeden. Vinden wij niet erg.

We worden een paar keer gevraagd uit te kijken naar twee heren die dezelfde route in tegenovergestelde richting rijden.
Een Duitse heer stond op een knooppunt met gsm in de hand en vertelde dat zijn twee vrienden zoek waren.
Warempel zien wij de mannen een kilometer verderop aankomen. De één zwaarlijvig op een mountainbike en de ander gebogen over een oude stadsfiets met bepakking voor drie. Het verhaal luidt dat het te gezellig geweest is gisteravond. Dat wordt nog een zwaar ritje.

Vertelde we eerder over de fraaie natuur en wat er voor onze fietsen de weg over gaat, in Pappenheim rende een rat voor mij uit. De konditorei hebben we overgeslagen.

We zijn honderden bruggen overgestoken en maar weinig onder een brug of viaduct doorgereden. Laten we vandaag goed getimed twee keer hebben moeten schuilen voor de regen.
Zo is het dus vandaag de rest van de dag gegaan. Pak aan, pak uit. Gelukkig is het onweer erg meegevallen en zijn in Ornbau een pension ingedoken. De eigenaren zijn naar onze schatting 80+ en hulpbehoevend gezien de booster, rollators en meerdere niet alledaagse huisraad. De kamer is prima en daar gaat het uiteindelijk om.
Vandaag gereden 75 km.

Esther

Wat een gedoe met die regenpakken!!!! Hoop dat het de rest van jullie terug reis droog blijft. Jullie doen het goed hoor, wens jullie nog veel fietsplezier en een goede reis

Peter Savenije

Was het een Duitse Fahrrat in Pappenheim? Dat Fahrtuig schijn je regelmatig tegen te komen in Duitsland. Achteropkomend links blijven passeren en de Fahrt er in houden. Plezierige terugtocht.