degrootebeentjesnaarpraag.reismee.nl

Sta niet stil

Een groep van 8 mountainbikers heeft gisteren in de bergen een fietstraining gehouden en waarschijnlijk een bonte avond in het hotel genoten. De bikers hadden hun fietsen keurig met de punt van het zadel boven de dakbalken gestoken.
Een ruimte besparende oplossing want onze fietsen pasten er mooi onder. Bij het plaatsen van onze tassen op de fiets blijkt er een bidon met gereedschap van mijn fiets verdwenen. Gisteren vergeten mee te nemen na het plakken van de band of wellicht gestolen? Toch maar de garage controleren. Gelukkig vind ik de bidon, wellicht hebben de bikers lol gehad en ook onze fiets in de balken gehad?
Je sta er niet bij stil hé.

Het doel voor vandaag is Offenbach of Frankfurt, ongeveer 95 tot 100 km. Met een bepakte fiets rij je gemiddeld 15 km per uur wat neerkomt op 6 tot 7 uur fietsen exclusief je pauze en rondkijken. Nog nooit hebben we zo een beleefd volk meegemaakt op onze vakanties. Stoppen we even om te kijken waar we zijn, stopt er wel een auto, gaat het raampje open " brauchen sie Hilfe? " klinkt het dan. Staan we bij een wegwijzer voor fietspaden te kijken wordt er, zonder om hulp te vragen advies gegeven wat de mooiste fahrradstrecke is. Natuurlijk geweldig om foutloos je parcours te rijden, maar men wil ook graag weten waar je vandaan komt en waar je heen gaat. Ook wordt dan nog even hun Hollandse reiservaring uit de doeken gedaan en zijn we weer een kwartiertje niet opgeschoten.
Je sta er niet bij stil hé.

De route naar Praag en de Limes route zijn beiden prachtig om te fietsen. De verschillen in het landschap zijn groot. Hoge bergen met enorme bossen maken nu plaats voor vlaktes met fabrieks- en koeltorens. Deze afwisseling geeft een goed beeld van Duitsland.

Met nog zes dagen voor de boeg hebben we nog 435 km af te leggen, gemiddeld 72,5 km per etappe. Het moet lukken om op tijd voor Luuk z'n tweede verjaardagsfeest thuis te zijn.
De tijd gaat hard.
Je staat er niet bij stil hé.

Vandaag gereden 95 km
Nog te gaan 435 km

Peter Savenije

En weer een prachtig geschreven reisverhaal. Zo nauwkeurig. Ik heb nog steeds mijn virtual reality niet hoeven opzetten. Gek he, maar ik stond er niet bij stil dat Jos zo'n verborgen talent had. Technisch Uniek.

Peter Savenije

virtual reality-bril

Jos en Ria de Groot

De woordspelingen van Sav, ook een taal technisch hoogstandje.